Землеустрій і еколого-економічне обґрунтування використання земель сільськогосподарського призначення

Закон України “Про землеустрій”

Основним природно-ресурсним потенціалом України є її земельні ресурси, зокрема сільськогосподарські угіддя, що становлять близько 71% загальної площі (на Тернопільщині – 75,9%).

Реформування земельних відносин протягом 1991-2011 років значною мірою вплинули на розміри та сталість землекористувань сільськогосподарських підприємств в результаті чого порушено і практично знищено сівозміни, що стало причиною нераціонального і неефективного використання землі та її охорони.

З метою виправлення ситуації Верховною Радою України прийнято Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження родючості ґрунтів” від 04.06.2009 № 1443-17

Відповідно до цього Закону та Закону України “Про землеустрій” власники та землекористувачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, зможуть використовувати їх відповідно до розроблених та затверджених в установленому порядку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь і передбачають заходи з охорони земель. Ця норма вступила в силу з 31 липня 2010 року та на період до 1 січня 2015 року поширюватиметься лише на тих власників та користувачів, які використовують земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею більш як 100 гектарів. В області за оперативними відомостями державного земельного кадастру нараховується біля 0,5 тис. землекористувачів котрі використовують земельні ділянки площею понад 100 га. При цьому проекти землеустрою, пов’язані із забезпеченнями еколого-економічного обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, після погодження їх у встановленому порядку розглядаються і затверджуються замовниками цих проектів. Порядок розробки цих проектів встановлений постановою Кабінету Міністрів України № 1134 від 02.11.2011р.

Проект землеустрою розробляється з метою організації сільськогосподарського виробництва і впорядкування сільськогосподарських угідь у межах землеволодінь та землекористувань для ефективного ведення сільськогосподарського виробництва, забезпечення раціонального використання та охорони земель, створення сприятливого екологічного середовища і покращення природних ландшафтів.

Проект землеустрою розробляється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади, місцевого самоврядування або суду про проведення робіт із землеустрою та укладеного відповідно до нього договору між землевласником (землекористувачем) та розробником проекту землеустрою, істотними умовами якого є вартість і строки проведення робіт (не більше як три місяці).

Розробником проекту землеустрою може бути юридична або фізична особа, яка має ліцензію на проведення відповідних робіт із землеустрою. А замовником проекту може бути сільська, селищна, міська рада або районна, міська держадміністрація, землевласник, землекористувач.

До договору замовник додає копії документів, що посвідчують право на земельну ділянку (у разі їх наявності), рішень органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування чи суду про проведення робіт із землеустрою, а також агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки, історії полів за останні 3-5 років та, у разі наявності, актуальні матеріали польових геодезичних вишукувань та ґрунтових обстежень.

Проект землеустрою погоджується з відповідною сільською, селищною, міською радою або районною держадміністрацією і підлягає державній експертизі землевпорядної документації в установленому законом порядку.

Громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за відхилення від затверджених в установленому порядку проектів землеустрою, використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва без затверджених у випадках, визначених законом, проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь.

Окрім того, статтею 55 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено відповідальність за відхилення від затверджених в установленому порядку проектів землеустрою, яка буде тягнути за собою накладення штрафу.